PALTEST JT251 popis zařízení
Rád bych vám přiblížil auto diagnostiku s přístrojem JT251A pro stroje staršího data výroby.Tento přístroj je vhodný k měřením na dílně. V druhém článku DIAGNOSTIKA je spíše zařízení pro sběr dat a vyhodnocování v PC / tvorba grafů apod./.
Diagnostika sestavou přístrojů PALTEST JT 251 A
Popis měření a funkcí s přístroji v sestavě MOTORTESTERU
Není diagnostika, jako diagnostika pod tímto názvem si všichni představí moderní přístroj plný elektroniky a počítačů k odhalování závad a poruch případně zařízení pro přeprogramování celé řídící jednotky. Tak o tom tento článek opravdu není ! Rad bych vám představil zařízení z konce 70. let minulého století kdy motory nebyly vybaven žádnou specielní elektronikou. Jedná se o sestavu servisních přístrojů s mnoha funkcemi a možnostmi pro odhalování závad a hlavně pro přesné nastavení a seřízení nejen motoru.
Sestava přístrojů, kterou popisuji JT 251 A měla samozřejmě svůj vývoj a předchůdce s podobným označením v tehdejším, ČSSR byla nejpoužívanější samozřejmě že, se objevovali i zahraniční přístroje např. BOSCH, Telefunken a jin další. Naší značku PALTEST /JISKRA n.p. TÁBOR/ jsme vyvážely, do velké části světa v dnešní době se firma zabývá jen servisem zařízení z poloviny 90. let minulého století. V současné době Brisk Tábor vyrábí převážně zapalovací svíčky.
Nebudu popisovat dopodrobna jednotlivá měření a nastavení přístrojů však pokud má někdo zájem o tyto informace jsou k dispozici v elektronické podobě, návody a tabulky pro přístroje PALTEST
Měřící přístroje v sestavě :
Otáčkoměr s elektronickým předstihomětrem vybavený stroboskopickou lampou a vlastním teploměrem JT 180A
Sestava přístroje na kontrolu zdrojových souprav JT 211
Přístroj na kontrolu těsnosti JT 230A
Přístroj na kontrolu směšovacího poměru JT 220A
Service osciloskop JT 153
Základem správného nastavení motoru je předstih o tohoto se odvíjí všechno ostatní / spotřeba , kouřivost a akcelerace stroje a hlavně životnost jednotlivých součástí /. Všechny tyto nastavení se odvíjí od klikového hřídele a horní úvrati 1 válce déle vačkový hřídel a nakonec rozdělovač. Negativní vliv na všechny tyto nastavení mají rozvody. Každý ze známých typů použitých rozvodů má své výrobní a pracovní tolerance.
Nastavení předstihu je nutné udělat na sucho před prvním startem od základní značky na klikové hřídelí nebo setrvačníku a horní úvrati prvního válce. Nastavení dle doporučení nebo podle tabulek.
Po nastartování motoru a po zapojení otáčkoměru s elektronickým předstihometrem se stroboskopickou lampou je možné nastavení ideálně přizpůsobit pro požadované jízdní vlastnosti jako je běžná jízda sportovní jízda apod.
Nastavení se provádí v několika stupních volnoběžný chod , zvýšené otáčky 1 200 až 1 500 a 3 000ot/minˉ1. Důležité je nastavení přechodů mezi jednotlivými stupni. Akcelerace z volnoběžných otáček na maximální apod. Důležitý je plynulý přechod ve všech stupních provozu. Pro tyto měření jsou nejdůležitější přístroje JT180A,JT220A a JT153
Pro přesné zkontrolování a nastavení je důležitý servisní osciloskop. Nejen, že lépe vizuálně zobrazuje jednotlivé hodnoty,ale je větší přehlednost naměřených hodnot pokud jde o zobrazení velikosti zapalovacího napětí na jednotlivých svíčkách. Je možné provádět základní měření na indukční cívce nebo na každém válci zvláště. Maximální počet válců je 8.
Ostatní přístroje jsou pro, kontrolu jednotlivých prvků v motoru a elektrické výzbroji.
Náhledy fotografií ze složky Diagnostika JT251A