Jdi na obsah Jdi na menu
 


13. 11. 2018

Základní diagnostika pro správnou funkci a životnost vašeho motoru II

Základní diagnostika pro správnou funkci a životnost vašeho motoru II

V návaznosti na předchozí článek: Základní diagnostika …

celni-pohled-na-pristroj-jt272.jpg

Není diagnostika jako diagnostika, nespojujte termín“ Diagnostika“ s moderní technologií počítačů použitých v současných automobilech. Rád bych vám, představil zařízení z konce 80. let minulého století, kdy motory nebyly vybaveny žádnou speciální elektronikou.  Jedná se o servisní přístroj MOTORTESTER JT 272. Přístroj, který vám chci podrobně představit je z konce 80 let. Přístroj se vyvíjel a vyráběly jej  v národním podniku Jiskra Tábor.

MOTORTESTER JT 272 je přímý následovník předchozích popisovaných přístrojů. Přístroj je vybaven pouze dvěma LCD displeji a multifunkčním přepínačem.  Na levém LCD displeji se vždy zobrazují měřené otáčky motoru. K otáčkám je vždy vztaženo následné měření na druhém LCD displeji. Hlavní měřené veličiny jsou:

–    Předstih stroboskopickou metodou
–    Úhel sepnutí kontaktů
–    Napětí akumulátoru

Přeskokové /vysoké napětí /zapalovacích svíček

Přístroj umožňuje měřit teplotu, odpor vysokonapěťových kabelů, kapacitu kondenzátoru, spouštěcí napětí akumulátoru a zapalovací cívky. Metodou vypínání válců je možno posoudit funkci a výkonové parametry jednotlivých válců.

snimace-pristroje.jpg

Funkce, které byly doménou velkých přístrojů umožňuje tento přístroj, díky vývoji tehdejší elektroniky a použití polovodičů a integrovaných obvodů. Tento přístroj byl vyvíjen s nástupem nových vozů řady Favorit, kde se objevilo sériově montované elektronické bezkontaktní zapalování . Zařízení umožňuje samostatně ověřit funkci synchronizačního generátorku v rozdělovači elektronického spínače a zkontrolovat správnou funkci zapalovací cívky.

Vlastní připojení přístroje na motor a následné měření:

Přístroj se připojuje dle obrázku č.1

-Klešťový zážehový snímač je zapojen do výbojkového obvodu zapalovací svíčky prvního válce motoru na kabel co nejblíže víčka rozdělovače.
-Kabel pro snímání napětí z přerušovače je zapojen na přerušovačový vývod rozdělovače nebo na vývod 1 zapalovací cívky / u tranzistorového zapalování také na vývod 1 zapalovací cívky / zemnící svorka kabelu je zapojena na kostru motoru.

Obrázek č.1

-Snímač VN se nasouvá do VN výstupu cívky
-Snímač napětí palubní sítě se provádí z akumulátoru nebo z vývodu B+ alternátoru / platí pro vozy Škoda /
-Teploměrné čidlo se nasouvá do klikové skříně otvorem pro měrku oleje
-VN zátěž se připojuje nasunutím do VN snímače po odpojení VN kabelu cívka – rozdělovač a připojením zemní svorky krytu zátěže na kostru motoru

Přístroj je mnohem menší a mobilnější pro měření u zákazníka na rozdíl od svého předchůdce, který je spíše vhodný jako stacionární zařízení a vybavení dílny. Je mnoho faktorů, které ovlivňují životnost dílů vašeho motoru a následně mají vliv na celkovou funkci a výkon vašeho motoru. Proto rozhodně doporučuji pravidelné seřizovaní a kontrolování pomocí diagnostických přístrojů. Včasnou a správnou diagnostikou a kontrolou motoru včetně výfukových spalin, předejte problémům a komplikacím při jeho případné opravě.

Kontrola předstihu zážehu:

Obrázek č.2

Mezi elektrodami svíčky má přeskočit elektrická jiskra a zapálit směs v optimálním okamžiku pro dané otáčky a zatížení motoru. Přerušovač musí přerušit primární proud v určité poloze pístu  / a tedy i klikového hřídele / před horní úvratí při kompresním zdvihu. Přerušením se indukuje v sekundárním vinutí zapalovací cívky potřebné vysoké napětí, které přivádí rozdělovač na příslušnou svíčku. Správně nastavený předstih je základním předpokladem pro dosažení optimálního výkonu. U současných víceválcových motorů se používá kombinovaná regulace, odstředivá a podtlaková, aby se dosáhl průběžné změny předstihu pokud možno blízký empirický zjištěné křivce optimálního předstihu.

Pokračování v dalším článku o diagnostice: Základní diagnostika pro správnou funkci a životnost vašeho motoru