Jdi na obsah Jdi na menu
 


15. 3. 2021

Výroba kříže řízení

Tým CULS Prague Formula Racing, účastnící se mezinárodní prestižní inženýrské soutěže Formule
Student, pracuje neustále na inovacích svého závodního monopostu. V minulosti se vyskytly
problémy s přesností řízení, neboť se v něm na několika místech vytvářely vůle, které se sčítaly a
negativně ovlivňovaly jízdní vlastnosti monopostu. Vzhledem k charakteru soutěže, která se převážně,
ve své dynamické části, odehrává na úzké a vemi technické trati mezi kužely, je zcela technicky
nepřípustné, aby pilot musel hledat přesnou polohu volantu při maximálním závodním nasazení a
jízdě na hraně fyzikálních možností monopostu. Největším zdrojem nepřesnosti v řízení byly nevhodně
řešené klouby řízení. Tým se tedy rozhodl inovovat tuto součást a nespoléhat se na běžně dostupné
sériové produkty. Vlastním vývojem dosáhl unikátního designu dvojitého kloubu řízení, který má
potenciál nejen snížit tolik důležitou hmotnost, ale také zlepšit již zmiňované jízdní vlastnosti. Kvůli
unikátní konstrukci a důrazu na přesnost, bylo důležité zvolit správný způsob výroby. Došlo
k rozhodnutí použít technologii 3D tisků kovů, kterou nám zajistil partner - firma 3D Wiser.
Vytisknuté dílce precizně obrobit u firmy SKODAMOTOR. Díky této spolupráci se mohl tým
CULS Prague Formula racing posunout zase o něco dále ve vývoji a stavbě nového závodního
monopostu určeného pro sezonu 2021
 
Od začátku vývoje kloubu řízení se naše dílna podílela na technickém řešení, úpravách pro následné obrábění, jelikož inovativní technologie 3D tisku vyžaduje i inovativní přístup k věci samé. Nejdůležitějším bodem celého návrhu jsou vlastní přídavky na následné obrábění a výslednou přesnost jelikož oproti běžným polotovarům se jedná o procenta běžných přídavků. Dnešní technologie je, až takto přesná.
Dalším důležitým bodem bylo vytvořit upínací přípravky a především kontrolní mechanismy pro celkovou montáž kloubů a jejich nastavení v oblasti axiální vůle a tím zajištění vysoké přesnosti při řízení monopostu.
 
Z předchozích zkušeností již víme jaké vhodné nástroje použít pro obrábění, ale především řezné podmínky, které zajišťují přesnost obrobeného povrchu Ra
 
Na obrázku je vidět obrábění vnitřní části šestihranu, který je klíčovým bodem pro následné obrábění. Další obrázky ukazují vložený upínací přípravek pro následné obrábění vnitřní části otvoru se závitem M12x1
Další obrázky najdete v galerii 

p4160022.jpg

Další detail z obrábění je možné vidět v galerii a na krátkém videu, kde je vidět obrábění závitu M12x1

 

 

 

Náhledy fotografií ze složky Výroba kříže řízení