Jdi na obsah Jdi na menu
 


12. 9. 2021

Jak to všechno začalo

V ten den bylo mlhavé ráno, když jsem vyrazili na místo autobusové zastávky Horní Mísečky, nic nenasvědčovalo tomu, že by ten den měl být nějak mimořádný.

V plánu byl výlet a krásná dopolední procházka po horách, což se taky tak stalo, až do chvíle kdy jsme v před polednem začali sestupovat  cestou od Růženčiny zahrádky na Dvoračky.
Když se cca polovinou cesty směrem na Dvoračky, objevila malá dřevěná bouda, která nevyhlížela nijak zajímavě byla taková obyčejná opršená dřevěná horská bouda. Ale jak jsem boudu minul něco mi říkalo podívám se ještě jednou a otočil jsem se zpět tak mě zaujala díra v zadní části objektu vylomené prkno možná i dvě. Tak si tak říkám vede tam pěšina co tam asi je tak zajímavého ? Jdu se tam tedy podívat ! A jak se tak blížím k otvoru ve stěně, tak vidím siluetu motoru ?!? Je mlha tak si říkám to špatně vidím ? Nikoliv viděl jsem, až moc dobře, byl to opravdu motor dřívějšího data výroby typu Spartak. Udělal jsem několik fotografii a šel na cestu což bylo několik kroků od hlavní stezky a přemýšlel jsem si co to mohlo býty a proč ?
 

prohlidka-mista.jpg

Prohlídka objektu

Když už je to teď tak v zanedbaném stavu tak to dlouho nikdo nepoužívá a motor je částečně demontovaný. Když jsem nahlížel dovnitř tak v přední části objektu byl naviják s lanem a dveře ven, asi nějaká lanovka na dopravu materiálu? Ale odkud dole je to ve směru na Kotelní Jámu tam vede jen pěší stezka a není tam žádná přístupová cesta. No příliš jsem o tom nepřemýšlel a pokračoval v cestě právě přes kotelní jámu do naší chaty. Cestou se zhoršilo počasí tak nebyla možnost to prohlédnout od spodu kam to asi vedlo a proč. 
 
Toho dne večer:
Večer jsem o tom hovořili a prohlíželi několik fotografii, které jsem dopoledne pořidil. Kam zavolat koho se zeptat byli otázky, aby se dalo zjistit více informací o objektu. V noci jsem o tom dlouho přemítal, zda takový motor zachránit, praštěný nápad jsem si odpovídal. Máš tolik práce a ještě budeš zachraňovat starý motor bez dalšího účelu ?
    
Druhý den dopoledne: 
Několik telefonátů na Krnap a Horskou službu a ono se to hned vyjasnilo jak se říká. Objekt byl lyžařský vlek a to ještě v dřívějších dobách, kdy bylo možné takovou věc provozovat v chráněné oblasti což dnes možné není. Nikdo to již léta nechce zlikvidovat protože, je to ekologická zátěž.Slovo dalo slovo a doho a dohoda byla na světě. Motor je možné odvézt a ulehčit tak chráněné oblasti v případě, že by  došlo k úniku ropných látek což je nežádoucí. Máme dobrý pocit s domluvené akce,, jelikož ulehčíme horám a máme motor historii.
 

Před naložením

Motor před odvozem na cestě

Odvoz motoru:
Bylo časné ráno den zalitý sluncem při příjezdu na místo nakládky horská chata Dvoračky. Po příjezdu na smluvené místo čekám několik minut a v dálce slyším hluboký zvuk motoru  jedouuuuuuuuucího stroje tak  jak říkali přijede tam šestikolka  Taky se v zápět ti objevila na pěšině směrem od Harrachova. Nasedl jsem do stroje  a vyrazili jsme na místo nakládky. Pokud to jdete pěšky jedním nebo druhým, srěm tak ten kopec je prudký ano. Ale na motorovém stroji cítíte každý dolíček výmol a kámen pomalá a dlouhá cesta se chýlila k cíli. Vystupují a jdu připravit motor na transport, stroj se jede otočit na vhodné místo. Připravuji motor, vydávám ho na zem a po kouskách ho posouvám k hlavní cestě kde se pomalu blíží z kopce nákladní stroj. Motor nakládáme na korbu, já si sedám za něj abych ho mohl bezpečně přidržovat.
 

jedeme-dolu.jpg

Transport motoru

 Dělám několik fotografii při cestě jako dokument z transportu. Za nedlouho přijíždíme k mému zaparkovanému vozu a motor překládáme do kufru. Chvíli ještě hovoříme a pak odjíždíme každý svým směrem. Mám dobrý pocit z dobře vykonané akce.

 

Doma:
Vyndávám motor na připravený vozík / růdl / a prohlížím ten zbědovaný stav, mám radost z akce. Fotografuji fotografuji výrobní číslo motoru. Obratem posílám výrobní číslo do muzea v Mladé Boleslavi  a za nedlouho dostávám odpovědi. Motor vyrobený v roce 1955 pro vůz Škoda 1200 montovaný v Kvasinách, více se zatím nepodařilo zjistit, ale není všem dnům konec.  
 

doma-pred-ulozenim-do-skaldu-.jpg

Prohlídka doma

 

Jistě si říkáte vždyť je to úplný vrak, ano máte pravdu, mohu jen souhlasit, ale naše houževnatost a chuť něco udělat jinak nás motivuje k další práci.
Pokračování v dalších článcích, které budeme postupně publikovat ve této rubrice: https://www.skodamotor.cz/clanky/projek-skoda-1200/

Děkujeme za váš čas při čtení článku a případné vaše dotazy směřujte na email: skodamotor@skodamotor.cz rádi vám odpovíme Team SKODAMOTOR

 

Náhledy fotografií ze složky Projekt ŠKODA 1200